Themaweek: 2015/2016 – Goede voornemens 2016

Toen vanavond iemand mij vroeg of ik nog goede voornemens had zei ik Nee, daar doe ik niet aan mee. Maar natuurlijk was dat niet helemaal waar, ik wist ze alleen allemaal nog even niet zo goed te verwoorden, of had in mijn hoofd er ook nog geen duidelijke cachet aangegeven. Maar inmiddels een paar uur later kan ik jullie natuurlijk wel een top 5 presenteren…

Wat ik in ieder geval van goede voornemens heb geleerd is dat je ze niet te groot moet stellen. Ik kan als voornemen zeggen een relatie vinden, gelukkig worden en zorgen dat ik ergens manager wordt. Het zijn allemaal dingen die totaal niet realistisch zijn, al kan dat eerste je ten alle tijde overkomen denk ik. Het zijn echter ook allemaal dingen die deels buiten mijzelf liggen. Het tweede dat belangrijk is bij goede voornemens is dat het iets moet zijn waar je zelf volledig invloed op heb. Dus het kan zijn, zoeken naar een meer uitdagende baan en assertiever worden, maar niet 3 promoties maken, dat is namelijk iets wat buiten je eigen invloed ligt. Tenslotte moeten je voornemens niet alleen haalbaar en zelf volledig beïnvloedbaar zijn, maar moet het een verbetering hebben op een bepaald levensgebied die je belangrijk vindt. “Iedere dag snoep eten” is haalbaar en is persoonlijk volledig beïnvloedbaar, het heeft echter totaal geen invloed op een levensgebied, tenzij je graag diabetes of slechte tanden krijgt of moet aankomen. Bij dat laatste zijn er echter veel gezondere en betere methodes te noemen. Enfin als ik de bovenstaande regels toepas kom ik tot de volgende opsomming:

5. Meer mijn eigen grenzen bewaken / beter naar mezelf luisteren

Het zal jullie wellicht verbazen dat ik deze onderaan in het lijstje heb gezet. Het is absoluut een hele belangrijke voor mij geworden. Ik zet hem alleen niet helemaal bovenaan, omdat ik weet dat ik dit voornemen zo goed mogelijk doe, maar ook niet volledig haalbaar zal zijn het komende jaar. Als ik naar mezelf zal luisteren zal mijn gevoel zeggen, je bent moe, ga maar niet naar therapie. En zal ik daarnaast misschien minder afleiding kunnen hebben dan dat ik zou willen. Het gaat er dus met name om, om dit jaar een goede balans te vinden in mijzelf, werk, therapie, sociaal leven, sport en vrijwilligerswerk. En zeker in die laatste categorie ben ik soms geneigd om mijzelf voorbij te vliegen. Ik zal moeten kijken wat ik nog kan. Ik heb nog een aantal interessante projecten lopen, maar ik zal ook soms NEE moeten zeggen en mijn grenzen bewaken. Een zeer moeilijke, maar zeker een belangrijk voornemen voor het komende jaar.

4. Meer lezen

Wellicht kan ik nummer 5. combineren met deze. Door beter naar mezelf te luisteren zal ik misschien meer tijd hebben om te lezen. Dit voornemen had ik vorig jaar ook. Ik las afgelopen jaar 5 boeken. Dit lijkt ontzettend weinig, maar is voor mij echt al een vooruitgang. Ik heb ergens wel hoge getallen in mijn hoofd, maar wil mijzelf dan toch binden aan mijn eigen eisen. En daarom vind ik dat ik minimaal 10 boeken zou moeten lezen dit jaar. Er staan er al een aantal op mijn lijstje die ik zou willen lezen. De thema’s waarover betreffen vooral Autobiografische boeken, Sport, Misdaad en boeken rondom psychische klachten, met daarbij vaak de voorkeur voor autobiografische boeken. Enfin, wellicht kom ik nog vette andere boeken tegen. Er staan er in ieder geval nog wel 10 in de kast die ik nog niet heb gelezen en ik zie ook heel wat goede titels online langs komen. Ik zal mijzelf echt moet gaan motiveren om meer te gaan lezen.

3. Minder telefoon / social media

Dit is wederom een hele moeilijke, en daarom heb ik er ook minder van gemaakt in plaats van geen. Een beetje snapchatten, bloggen, whatsappen, facebooken en twitteren (en misschien vanaf binnenkort instagrammen) mag, maar dat betekent niet dat als ik niets te melden heb dat ik om de twee minuten die app moet openen op mijn telefoon. Inmiddels ga ik in het weekend al zonder telefoon naar bed, maar doordeweeks gaat dat niet omdat ik hem ook echt als wekker nodig heb. Het gaat er vooral om dat ik mijzelf dwing om hem niet steeds nodeloos te pakken op het werk als het onnodig is. Liever mijzelf belonen als een taak af is dat ik mag kijken en terug mag sturen, maar dat ik niet hele loze dingen mag doen. Ik moet mijn telefoon gedrag en social media gedrag dus beter onder controle krijgen. Het is deels een beetje ziekelijk, maar die telefoon kan ik gewoon weg leggen. Het is soms eng om met iedereen te moeten praten, maar ik sta bekend als een sociaal persoon, dus ik heb eigenlijk niets te vrezen. Dus minder telefoon is zeker een voornemen!

2. Sporten

Ik heb vandaag alweer mijn eerste kilometers van dit nieuwe jaar erop zitten. Ik merk dan weer hoe fijn het is om een stukje te rennen, of in de zomer te racefietsen en ook om nog wekelijks een balletje te slaan. Het zorgt voor veel afleiding en voor het leegmaken van mijn hoofd. Er bestaat niet voor niets runningtherapie en mijzelf verbeteren en lekker rennen geldt voor mij als een prima therapie. Ik wil dit jaar dan ook echt de discipline vasthouden. Desnoods gaat het wat minder, maar even buiten zijn, even weg van huis, kan erg belangrijk zijn. Ik heb hierin onhaalbare doelen gesteld, namelijk 1000km hardlopen en 2000km racefietsen in 2016. Het is een groot risico en waarschijnlijk niet haalbaar al kan ik ongelofelijk trots worden als ik dat wel haal. In ieder geval zal ik ook de haalbare doelen vermelden: en dat is meer dan vorig jaar. Voor hardlopen was het in 2015 529km en voor racefietsen 348km. Ik zal dus minstens 530km moeten rennen en 349km moeten racefietsen, maar ik ga voor het veel hogere doel. Discipline zal nodig zijn!

1. Minder vermijden

Geheel in het verlengde van bovenstaande doelen heb ik minder vermijden erbij gezet. Ik heb vorig jaar te veel leuke activiteiten afgezegd in de angst dat ik het verschrikkelijk zou gaan vinden of dat ik er niet in zou aarden. Echter, bleek vaak achteraf dat het wel mee viel als ik wel ging. En daarom wil ik dit jaar meer activiteiten bezoeken, of naar mezelf luisteren en al van tevoren aangeven dat ik dat beter niet kan doen. Ik moet echter niet eerst het voornemen hebben en dan als puntje bij pijltje komt toch afzeggen. Verjaardagen kan ik ook even kort heen gaan, net als gaan naar tafeltennistraining, bowlen of andere leuke dingen. Mensen hebben mij erg graag bij, nu nog mijzelf er graag bij willen hebben.

Natuurlijk heb ik naast bovenstaande voornemens nog meer voornemens, als meer van mezelf gaan houden, minder frisdrank, mijzelf respecteren, meer genieten, vroeger naar bed, meer netflixen, vaker samen eten, meer vrienden zien etc. Bovenstaande 5 zijn echter de meest belangrijke en kunnen wel eens leiden tot deze nagenoemde. Ik ga er in ieder geval alles aan doen om deze voornemens in dit nieuwe jaar te laten slagen en ik houd jullie zeker op de hoogte. Want lekker door blijven bloggen is zeker ook nog een voornemen!

tommie345

1 Reply to “Themaweek: 2015/2016 – Goede voornemens 2016”

  1. Probeer eens wat te lezen op ( sochicken.nl ) ik heb daar best veel aan. Het lijkt heel simpel. Maar als je vaak genoeg artikelen daar leest zal je er misschien iets aan hebben. Zeker als het gaat om jezelf accepteren. Nooit geschoten altijd mis; en als je het niets vind, ik de spijker volledig mis sla. Dan mijn excuses. Ik onderschat depessie echt niet!! Dit is maar een kleine suggestie. Ik zelf heb 25 jaar hulpverlening gehad. Tot op de dag van vandaag. Dus ik ken de wereld vd psychiatrie wel… lees sinds kort je verhalen. Het raakt me… sterkte……

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.